بدن بیلدینگ

سعی دارم تا تجربیات و اطلاعاتی که در زمینه ی بدن سازی به دست میارم رو در اختیارتون بذارم تا شاید مفید واقع بشه...

بدن بیلدینگ

سعی دارم تا تجربیات و اطلاعاتی که در زمینه ی بدن سازی به دست میارم رو در اختیارتون بذارم تا شاید مفید واقع بشه...

سوما یا هورمون رشد چیستهورمون رشد(GH)

سوما یا هورمون رشد چیستهورمون رشد(GH) هورمونی است که از بخش قدامی غده هیپوفیز ترشح می شود.هورمون رشد یا سوماتوتروپین ساختمانی پروتئینی دارد. سوماتروپین ((Growth Hormone Somatropin سنتز شده برای استعمال موارد پزشکی خاص درست شده است مثلا در درمان‌کوتاه‌ قدی‌ ناشی‌ از کمبود هورمون‌ رشد در کودکی، ازجمله‌ در کوتاه‌ قدی‌ در سندروم‌ ترنر به‌کارمی‌رود.

این دارو

دارای منفعت هایی همچون بهبود فعالیت مغز و عملکرد آن و عاملی برای تقویت بافت های ارتباطی که صدمات احتمالی را کاهش می دهند ، می باشد .کاهش خمیدگی بدن، برگرداندن جوانی به پوست، بالا بردن انرژی و توان بدن از اثرات سوما می باشد. سوماتروپین اثر آنابولیک (بافت سازی) قوی دارد و سبب افزایش ساخت (سنتز) پروتئین می شود . افزایش قوام استخوان ها، افزایش سوخت چربی، و بهبود سیستم ایمنی بدن از دیگرمزایای سوماتروپین است.

عوارض جانبیعوارض جانبی این دارو اصولا همچون عوارض جانبی استروئیدهای آندروژنی و آنابولیکی نیستند. پایین آمدن سطح قند خون یکی از عوارض این دارو است. عملکرد کوتاه مدت غده تیروئید را نیز سبب می شوند . یکی دیگر از عوارض جانبی استعمال این دارو ژیگانتیسم (یا رشد غیر طبیعی استخوان ها ) است که در بدن های نرمال انسانی ایجاد می شود. عوارض جانبی دیگری که ممکن است به وسیله مصرف این دارو ایجاد شود شامل دیابت، آگراندیسمان داخلی، فشار خون بالا و آگراندیسمان (بزرگ نمایی ) کلیه نیز هستند.

موارد منع‌ مصرف‌: در هیپوتیروئیدیسم‌درمان‌ نشده‌ یا تومورهای‌ بدخیم ‌بخصوصتومور داخل‌ جمجمه‌ای‌ که‌به‌طور فعال‌ در 12 ماه‌ گذشته‌ رشدکرده‌باشد نباید مصرف‌ شود.

تداخل‌های‌ دارویی‌:استفاده‌ همزمان‌مقادیر بالای‌ استروئیدهای‌ آنابولیک‌،آندروژنها، استروژنها و هورمونهای‌تیروئیدی‌ با این‌ دارو سبب‌ تسریع‌ بسته‌شدن‌ اپی‌فیزها می‌شود. مصرف‌ طولانی‌مدت‌ مقادیر درمان‌ کورتیکوتروپین‌(ACTH) و مقادیر بالای‌ خوراکی‌کورتیکواستروئیدها، سبب‌ مهار پاسخ‌ به‌هورمون‌ رشد می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد